FAKTUROWANIE w zamówieniach publicznych. Kiedy, co i jak?

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 

Bazą do rozważań jest w pierwszej kolejności DYREKTYWA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY 2014/55/UE z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie fakturowania elektronicznego w zamówieniach publicznych.

Materiał źródłowy:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32014L0055&from=PL

Szczegóły kształtuje także Decyzja wykonawcza Komisji( 32017D1870 z dnia 2017-10-16 „Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2017/1870 z dnia 16 października 2017 r. w sprawie publikacji odniesienia do normy europejskiej dotyczącej fakturowania elektronicznego i wykazu syntaktyk zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/55/UE (Tekst mający znaczenie dla EOG. )”

Materiał źródłowy:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32017D1870&from=PL

Na podstawie ww regulacji ogłoszono w dniu 23.11.2018 roku ustawę z dnia 9 listopada 2018 r. o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych, koncesjach na roboty budowlane lub usługi oraz partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz.U. 2018 poz. 2191).

Materiał źródłowy:
http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20180002191

Treść aktu:
http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20180002191/O/D20182191.pdf

Data obowiązywania/wejście w życie:

- 1 styczeń 2019 r w zakresie art. 9 ust 3, art. 13 (dokumentacja organizacyjno-techniczna platformy; utworzenie platformy),
- 18 kwiecień 2019 r (bazowy termin z wyjątkami wskazanymi w art. 12),
- 1 sierpnia 2019 r (do zamówień publicznych, o których mowa w art. 4 pkt 8 ustawy - Prawo zamówień publicznych, umów koncesji, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o umowie koncesji, oraz umów o partnerstwie publiczno-prywatnym, o których mowa w art. 4 ust. 3 ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym).

Przepisów niniejszej ustawy nie stosuje się do postępowań o udzielenie zamówienia publicznego, postępowań o zawarcie umowy koncesji oraz postępowań w sprawie wyboru partnera prywatnego, wszczętych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, i umów zawartych w wyniku takich postępowań.

Zakres obowiązywania i wyłączenia (art. 1; art. 3):
Ustawa określa:

1)     zasady przesyłania drogą elektroniczną ustrukturyzowanych faktur elektronicznych oraz innych ustrukturyzowanych dokumentów elektronicznych związanych z realizacją zamówień publicznych, koncesji na roboty budowlane lub usługi oraz partnerstwa publiczno-prywatnego za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, zwanego dalej "platformą";

2)     zadania ministra właściwego do spraw gospodarki związane z funkcjonowaniem platformy i warunki powierzania tych zadań innym podmiotom.

Przepisy ustawy stosuje się do przesyłania między wykonawcami a zamawiającymi ustrukturyzowanych faktur elektronicznych oraz innych ustrukturyzowanych dokumentów elektronicznych związanych z realizacją zamówień publicznych.

 

Przepisów ustawy nie stosuje się do:
1)     zamówień publicznych, o których mowa w art. 4 pkt 5 i 5b oraz art. 4b ust. 1 pkt 1-3, 5 i 6 ustawy - Prawo zamówień publicznych;

2)     umów koncesji, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. d ustawy o umowie koncesji.

Zamawiający ma obowiązek, wykonawca może (art. 4):

  1. Zamawiający jest obowiązany do odbierania od wykonawcy ustrukturyzowanych faktur elektronicznych przesłanych za pośrednictwem platformy. Przepisu art. 106n ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nie stosuje się.
  2. Wykonawca nie jest obowiązany do wysyłania ustrukturyzowanych faktur elektronicznych do zamawiającego za pośrednictwem platformy.
  3. W przypadku zamówień publicznych, do których nie stosuje się przepisów ustawy - Prawo zamówień publicznych, ustawy o umowie koncesji albo ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym, zamawiający może w umowie, w ogłoszeniu o zamówieniu, w specyfikacji istotnych warunków zamówienia albo w innym dokumencie rozpoczynającym postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, postępowanie o zawarcie umowy koncesji albo postępowanie w sprawie wyboru partnera prywatnego wyłączyć stosowanie ustrukturyzowanych faktur elektronicznych.
  4. Zamawiający i wykonawca mogą wysyłać i odbierać inne ustrukturyzowane dokumenty elektroniczne za pośrednictwem platformy, jeżeli druga strona wyrazi na to zgodę.
  5. Zamawiający może upoważnić do odbioru ustrukturyzowanej faktury elektronicznej oraz innych ustrukturyzowanych dokumentów elektronicznych przesłanych za pośrednictwem platformy inne osoby lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.

Zamawiający musi posiadać konto (art. 5).

  1. Zamawiający jest obowiązany do posiadania konta na platformie.
  2. Zamawiający zakłada konto na platformie przed przewidywanym terminem otrzymania pierwszej ustrukturyzowanej faktury elektronicznej.
    ….

Szczegółowe informacje dotyczące faktur elektronicznych w zamówieniach publicznych:
https://efaktura.gov.pl/strona-glowna#

Faktura elektroniczna

Platforma Elektronicznego Fakturowania (PEF) jest narzędziem, które ma służyć do przekazywania faktur, oraz innych dokumentów, pomiędzy wykonawcami zamówień publicznych a instytucjami zamawiającymi. W ramach PEF bezpłatne usługi dostarcza dwóch brokerów.

 

Z platformy będzie można korzystać poprzez:

- aplikację webową – dostęp do PEF za pośrednictwem strony www, każdy z brokerów zaoferuje swoją wersję aplikacji webowej. Funkcjonalnie będą to jednak takie same rozwiązania,

- aplikację desktopową – dostęp do PEF za pośrednictwem oprogramowanie instalowane na dysku komputera, każdy z brokerów zaoferuje swoją wersję aplikacji desktopowej. Funkcjonalnie będą to jednak takie same rozwiązania,

- dokumentacja API do łączenia się systemów ERP z PEF - wersja 0.3.0 (z dnia 15.01.2019) – powstanie jedno API, z naszej strony będzie można pobrać zestaw dokumentacji technicznej, której wykorzystanie umożliwi zintegrowanie systemu informatycznego instytucji bezpośrednio z Platformą Elektronicznego Fakturowania.            

Uwaga końcowa.

W przypadku możliwości rezygnacji w zamówieniach publicznych z ustrukturyzowanych faktur elektronicznych przewidzianych w ww regulacjach – zamawiający może wyłączyć taką możliwość (art. 4 ust 3 analizowanej ustawy). W pozostałych przypadkach winien jedynie w umowie wskazać, że zgodnie z ww ustawą wykonawca może złożyć ustrukturyzowaną fakturę elektroniczna za pomocą platformy.

Opracował w dniu 19.02.2019 r:

Piotr Sperczyński

Pracownia Zamówień Publicznych
Piotr Sperczyński


tel.: +48 602 69 33 15
e-mail: pzp@pzp.pl

Search